Tuesday, March 29, 2016

HURAIAN FAKTOR-FAKTOR TERSEBUT

Dalam hal ini kita tidak boleh menafikan bahawa kekurangan didikan agama antara factor utama kes pembuangan berlaku.Kebiasaannya golongan remaja merupakan golongan yang terlibat dalam kes ini.Inilah kesannya apabila rohani seseorang remaja tidak diisi dengan ajaran agama secara mendalam.Kekurangan didikan agama menyebabkan mereka tiada haluan hidup lalu terlibat dalam gejala negatif antaranya ialah pergaulan bebas dengan menjalankan pergaulan bebas dengan menjalinkan hubungan di luar tabii antara lelaki dan perempuan sehingga menyebabkan remaja perempuan mengandung sebelum berkahwin. Seterusnya, remaja tersebut akan menjadi tidak berperikemanusiaan lalu meninggalkan anak yang baru dilahirkan di tempat-tempat seperti tandas awam, tong sampah,  tepi longkang dan sebagainya. Lebih teruk lagi, ada segelintir remaja membunuh dan membakar bayi yang meraka lahirkan semata-mata mahu menghilangkan bukti hasil hubungan sulit mereka.

Selain itu, faktor kedua adalah disebabkan oleh pengaruh rakan sebaya. Hal ini kerana pada usia muda, remaja amat muda dipengaruhi oleh rakan sebaya mereka terutamanya apabila bergaul dengan rakan sebaya yang negatif dan tidak bermoral. Rakan-rakan yang negative dan tidak bermoral. Rakan-rakan yang negatif  ini akan mengajak mereka melakukan perkara-perkara yang diluar batasan agama. Norma masyarakat misalnya pergi ke tempat hiburan seperti disko, menghisap dadah dan melakukan perkara yang merosakkan akidah. Remaja yang terjebak dalam perkara negatif tersebut akan melakukan seks rambang dan akhirnya menyesal dan tidak menemui jalan penyelesaian apabila mendapati bahawa dirinya mengandung. Dalam keadaan terdesak, tanpa berfikir panjang mereka mengambil keputusan membuangkan bayi mereka.

Sehubungan itu, sikap masyarakat yang suka mengkritik dan menghukum golongan remaja yang terlibat juga menyebabkan masalah social ini berlaku.Hal ini kerana apabila seseorang remaja melahirkan anak luar nikah hasil hubungan sulit mereka semestinya masyarakat setempat menghina dan memandang rendah kepada mereka.Selain itu meraka juga danggap menjatuhkan maruah keluarga masing-masing.Demi menjaga maruah diri dan keluarga, remaja tersebut mengambil keputusan mudah dengan membuangkan bayinya di tempat-tempat tertentu untuk mengelakkan daripada dipandang hina oleh masyarakat setempat.Mereka yang terlibat tidak sepatutnya dicemuh dan dijijik sebaliknya diberi bantuan dan sokongan moral daripada perbagai pihak tertentu.

Faktor yang terakhir adalah sikap remaja yang ingin mencuba sesuatu yang baru atau sifat ingin tahu.Sifat ingin tahu tentang sesuatu kelainan memang wujud dalam diri seseorang remaja itu.Kebiasaannya, mereka ini gemar mencuba sesuatu benda yang baru dan menarik. Remaja berfikir bahawa mereka menjadi matang dan lebih dewasa apabila mencuba sesuatu yang jarang dilakukan oleh orang lain tertutamanya seks rambang. Mereka juga beranggapan pada usia remaja mereka patut berseronok dan bergembira sehingga melakukan perkara seperti seks bebas ini. Mereka seharusnya berfikiran rasional dan bijak dalam menilai baik dan buruk apabila membuat sesuatu perkara supaya tidak menyesal dikemudian hari.

Faktor budaya yang menyusahkan perkahwinan juga menjadi faktor masalah pembuangan bayi.Budaya masyarakat Melayu, umpamanya yang melibatkan hantaran, persiapan perkahwinan, membuatkan orang merasakan untuk mendirikan rumah tangga itu amat menyusahkan kerana mereka tidak mampu. Jadi anak muda yang terlalu ghairah, tidak dapat mengawal syahwatnya terpesong dan melakukan zina, dan menghasilkan anak luar nikah.Tidak ada pengawasan iaitu jauh daripada ibu bapa, mereka akan mudah terpengaruh dengan kawan. Pengabaian dalam memberi kasih sayang adalah salah satu jenis penderaan yang meninggalkan risiko lebih besar yang banyak berlaku dalam masyarakat.Hal ini dapat dilihat dimana, semakin meningkat masalah ini dikalangan pekerja-pekerja kilang terutama remaja yang datang dari kampung.Ibu bapa mesti sedar dan meluangkan waktu, bagaimana sibuk sekalipun, harus memperuntukkan waktu bersama anak- anak.

Disamping itu, pengabaian dalam memberi kasih sayang juga adalah salah satu jenis penderaan yang meninggalkan risiko lebih besar yang banyak berlaku dalam masyarakt. Hal ini dapat dilihat di mana, semakin meningkat masalah ini da;am kalangan pekerja-pekkerja kilang terutama remaja yang datang dari kampong. Ibu bapa mesti sedar dan meluangkan waktu bersama, sebagaimana sibuk sekalipun, harus memperuntukkan waktu untuk bersama anak-anak agar mereka merasakan diri mereka sentiasa disayangi dan dihargai.

         Seterunya ialah keruntuhan intitusi keluarga, keruntuhan intitusi keluarga islam juga menjadi faktor berlakunya masalah pembuangan bayi. Pensyarah di akademik Islam, Universiti Malaya, Prof Madya HashimYahya, menyatakan beliau tidak menafikan gejala sosial yang kedengaran hari ini adalah antara tanda-tanda yang menunjukkan masayarakat Islam sudah mula tidak mengambil berat tentang betapa pentingnya intitusi kekeluargaan.


Kemajuan sains dan teknologi dengan dunia tanpa sempadannya menyebabkan anak-anak muda sekarang ini begitu mudah untuk mendapatkan bahan-bahan yang memberahikan nafsu. Pertembungan akan berlaku khususnya bagi remaja kerana kecanggihan teknologi terkini di satu pihak dan pengawakan serta ketahanan diri yang    masih lemah. Ketidakseimbangan ini akan membawa kesan yang negatif. Apabila pegangan agama semakin luntur dan nafsu dari hari ke sehari semakin memuncak , maka syaitan akan menguasai jiwa mereka. Apabila syaitan sudah menguasai jiwa mereka , dosa-dosa besar sudah menjadi perkara biasa, mulanya hanya naik motor bersama, kemudian tinggal bersama , apabila terlanjur berlakulah pula kes bunuh apabila pihak lelaki tidak mahu bertanggungjawab.

No comments:

Post a Comment